Är du trött? Det kan bero på näringsbrist

Din kropp behöver en varierad kost för att du ska få energi och känna dig pigg. Här nedan har vi listat sex vanliga vitaminer och mineraler som är viktiga för dig.

Prata med din läkare eller dietist om du känner dig trött – det kan bero att du har brist på vitaminer eller mineraler.

Viktiga vitaminer och mineraler för dig med IBD:

Järn

Järn finns i rött kött (kött från nöt, gris, lamm och vilt), baljväxter, spannmål och vissa grönsaker. Järnbrist kan uppstå om du får blödningar, har för litet intag av järn i maten eller har ett dåligt järnupptag. De röda blodkropparna behöver järn för att transportera syre ut i kroppen.

Vitamin B12

De bästa källorna till vitamin B12 är främst animaliska livsmedel som exempelvis fågel, fisk, ägg, kött och mejeriprodukter. Om du är vegan måste du ta tillskott av vitamin B12. Kroppen använder vitamin B12 för att producera röda blodkroppar, och för att underhålla nervsystemet.

Folsyra

Din kropp behöver folsyra, precis som den behöver järn och vitamin B12, för att tillverka röda blodkroppar. Fullkornsprodukter, gröna bladgrönsaker och kål är exempel på livsmedel som är rika på folsyra.

D-vitamin

D- vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium, som behövs för ett starkt skelett. Kroppen producerar D- vitamin när huden utsätts för solljus, men D-vitamin finns också i mejeriprodukter, ägg och fiskleverolja.

Zink

Zink finns i rött kött, fullkornsprodukter och nötter. En av zinkens viktigaste uppgifter är att hjälpa till att bekämpa infektioner och främja sårläkning.

Magnesium

Magnesium bidrar till normal muskelfunktion, ett starkt skelett och aktiverar din energiproduktion.1 Viktiga källor till magnesium är baljväxter, grönsaker och jordnötter. Tillskott av magnesium kan dock förvärra diarrén – prata därför med din dietist eller din läkare om bästa sättet att få i dig tillräckligt med magnesium.

Se även tips på välbalanserad kost i appen Leva med IBD.